Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2025

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ Α΄ ΕΛΜΕ-Θ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ 15ου ΕΠΑΛ

 

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες, Αγαπητοί/-ες μαθητές/-τριες,

Θέλουμε να σας ενημερώσουμε για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο 15ο ΕΠΑΛ του “ΕΥΚΛΕΙΔΗ”, το οποίο επιλέξατε για να φοιτήσουν τα παιδιά σας, προσδοκώντας να αποκτήσουν απολυτήριο και πτυχίο, για να αναζητήσουν ένα καλύτερο μέλλον.

Φέτος, στο συγκρότημα που στεγάζει 5 ΕΠΑΛ, συγκεκριμένα 3 ημερήσια (7ο, 8ο, 15ο) και 2 εσπερινά (6ο, 14ο) φοιτούν περισσότερα παιδιά από τις προηγούμενες σχολικές χρονιές. Ενδεικτικά, στο 15ο ΕΠΑΛ εκπαιδεύονται πάνω από 350 μαθητές όταν πέρσι ο αριθμός ήταν τουλάχιστον 100 λιγότεροι. Η συγκέντρωση μαθητών ενισχύθηκε, μεταξύ άλλων, και από τη ύπαρξη σταθμού του μετρό πολύ κοντά στο συγκρότημα που μάλιστα ονομάζεται “ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ”. Έτσι, τα σχολεία είναι εύκολα προσεγγίσιμα από πολλούς μαθητές που προέρχονται από διάφορες περιοχές της πόλης.

Ενώ θα περίμενε κανείς να υπάρχει ανάλογη ενίσχυση του αριθμού των εκπαιδευτικών και να σταματήσει ο εμπαιγμός που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, όλα δείχνουν ότι επιδίωξη του υπουργείου είναι να συνεχιστεί η εγκατάλειψη της εκπαίδευσης και η ευθύνη να μετακυλύεται στους εκπαιδευτικούς, σε γονείς και μαθητές και στη διοίκηση των σχολείων. Οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών και οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών δεν καλύπτουν έγκαιρα όλα τα κενά, μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις, ούτε μέχρι το τέλος κάθε σχολικής χρονιάς.

Ειδικά στο 15ο ΕΠΑΛ, πέρυσι:

  οι μαθητές δύο τμημάτων της Β΄ τάξης του Τομέα Μηχανολογίας, ξεκίνησαν το εργαστήριο του μαθήματος “Τεχνολογία Μηχανολογικών Κατασκευών” (βασικό 5ωρο εργαστηριακό μάθημα της Β΄ τάξης Μηχανολόγων) μόλις τον Απρίλιο!

  σε τρία εργαστηριακά μαθήματα της Γ΄ Τάξης Τεχνικών Οχημάτων και σε ένα εργαστηριακό μάθημα Γ΄ Τάξης Ψυκτικών δεν πραγματοποιήθηκαν εργαστηριακές ασκήσεις.

   οι εκπαιδευτικοί μηχανολόγοι υποχρεώθηκαν να εργαστούν υπερωριακά για κάποιο διάστημα ώστε να «κυλήσει κάπως» το πρόγραμμα.


Φέτος, το συγκεκριμένο σχολείο:

  στεγάζει όλες τις ειδικότητες Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων και Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων,

    η Β΄ Τάξη του Τομέα Μηχανολογίας λειτουργεί με 4 Τμήματα (πέρυσι είχε 3) και

   με επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Ανατολικής Θεσσαλονίκης, στις 23 Ιουλίου 2025 έλειπαν από το σχολείο 10 εκπαιδευτικοί Μηχανολόγοι για τη νέα σχολική χρονιά και αρκετοί από άλλες ειδικότητες (Ηλεκτρολόγοι, Πλοίαρχοι κ.ά.) 

Έτσι, το μεγαλύτερο ΕΠΑΛ του Δήμου Θεσσαλονίκης με ειδικότητες που είναι μοναδικές για όλη την Κεντρική Μακεδονία και τη Βόρεια Ελλάδα (Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών – Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού), αντιμετωπίζει μεταξύ άλλων, σοβαρά προβλήματα λειτουργικών κενών σε εκπαιδευτικούς.

 Ποια είναι η αντιμετώπιση από την πλευρά του υπουργείου;

1. Συνεχίζεται ο εμπαιγμός, καθώς η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης από τους τρεις αναπληρωτές εκπαιδευτικούς Μηχανολόγους που προσλήφθηκαν στην αρχή του Σεπτέμβρη, μετακίνησε αυθαίρετα μία αναπληρώτρια εκπαιδευτικό στην Επανομή, προφανώς “γιατί το ΕΠΑΛ εκεί είναι Πρότυπο”! Έτσι αποδεικνύουν στην πράξη τι εννοούν όσοι υπερασπίζονται τα δήθεν “οφέλη” από την κατηγοριοποίηση των σχολείων, δημιουργώντας “πρότυπα”, “ωνάσεια” και ό,τι άλλο θα σκαρφιστούν, για να γίνονται τα υπόλοιπα Β΄ κατηγορίας σχολεία.

2.  Απαιτητικές ειδικότητες του σχολείου αντιμετωπίζονται από τους διοικούντες σαν ψευτοαπασχόληση. Η νομοθεσία απαγορεύει (και πολύ σωστά) να διεξάγονται εργαστηριακές ασκήσεις μόνο από έναν εκπαιδευτικό, όταν η τάξη αριθμεί πάνω από 12 μαθητές, για λόγους πρωτίστως υπεράσπισης της ασφάλειας και της σωματικής ακεραιότητας των μαθητών. Λόγω όμως της μη κάλυψης όλων των κενών σε καθηγητές, 5ωρα εργαστηριακά μαθήματα ξεκίνησαν μέσα στις αίθουσες των 25 μαθητών (και φυσικά όχι σε εργαστήρια) οι οποίοι αρκούνται σε θεωρητική “εργαστηριακή άσκηση”!. Όπως σημειώσαμε και παραπάνω, πέρυσι λόγω του ίδιου προβλήματος, δεκάδες μαθητές δεν εκτέλεσαν καμία εργαστηριακή άσκηση ή μπήκαν σε εργαστήριο δύο μήνες πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς όταν προσλήφθηκαν κάποιοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

3.  Σχεδιάζεται από την πλευρά της ΔΔΕ και πάλι η υποχρέωση σε υπερωριακή εργασία. Έτσι, η τυχαία και προσωρινή υπερωριακή απασχόληση που προβλεπόταν παλαιότερα με τη συναίνεση του εκπαιδευτικού, τείνει να γίνει υποχρεωτική κανονικότητα στο πνεύμα της “ψευτοαπασχόλησης των μαθητών”, με ευθύνη του εκπαιδευτικού που πρέπει να “κάνει υπομονή”. 

Για την Α΄ ΕΛΜΕ η κατάσταση αυτή δεν είναι μονόδρομος ούτε αναπότρεπτη. Οι εκπαιδευτικοί δεν δέχονται να θεωρείται η υποβάθμιση και η εγκατάλειψη των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών, ως το φυσιολογικό και δήθεν “αναπόφευκτο” στο όνομα του κόστους.

Την ίδια ώρα που πακτωλός «ζεστού» χρήματος, φοροαπαλλαγές και άλλα προνόμια δίνονται στους επιχειρηματικούς ομίλους, τα σχολεία γονατίζουν από τις τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και την αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών αναγκών.

Ενημερώνουμε ότι ήδη η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) έχει εξαγγείλει κυλιόμενες μονόωρες στάσεις εργασίας στην περίπτωση που επιχειρηθεί να καλυφθούν λειτουργικά κενά εκπαιδευτικών με υπερωριακή απασχόληση, τη στιγμή που οι λίστες των ανέργων συναδέλφων μας είναι τεράστιες. 

Διεκδικούμε:

  • Να καλυφθούν άμεσα με μόνιμες προσλήψεις όλα τα κενά σε γενικό- ειδικό εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό (π.χ. καθαριότητα) στα σχολεία. 
  • Μονιμοποίηση των αναπληρωτών.Άμεση μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που έχει παρέλθει η διετία της δοκιμής.
  • Άμεσα 20 μαθητές ανά τμήμα Γενικής Παιδείας, 15 σε κατευθύνσεις και Ομάδες Προσανατολισμού στα ΓΕΛ, τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, 10 στα εργαστήρια. Να μην προχωρήσει καμία συγχώνευση τμημάτων. Να ανοίξουν όλες οι ειδικότητες που επιθυμούν οι μαθητές στα ΕΠΑΛ, με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές σε τεχνολογικό εξοπλισμό και τις απαραίτητες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας.
  • Ουσιαστική ενίσχυση με αποκλειστική κρατική χρηματοδότηση των σχολείων σε υποδομές και προσωπικό – ουσιαστική αντισεισμική θωράκιση των σχολικών κτιρίων – σύγχρονες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας σε αυτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: