Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης Θεσσαλονίκη, 25 Απριλίου 2023
Για τις εξετάσεις της λεγόμενης «ελληνικής PISA»
που οργανώνει το ΥΠΑΙΘ
Το υπουργείο Παιδείας, παρά
τις μεγάλες αντιδράσεις του κλάδου, προχωρά για δεύτερη συνεχή χρονιά σχεδόν με
πανομοιότυπο τρόπο την Τετάρτη 10 Μαΐου
2023 σε εξετάσεις
διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές
της ΣΤ΄ τάξης και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων για
το σχολικό έτος 2022-2023 (300 Δημοτικά
Σχολεία και 300 Γυμνάσια της χώρας, το οποίο ορίζεται σε
τουλάχιστον 6.000 μαθητές/τριες για τη Στ’ Δημοτικού και έως 6.000 για τη Γ’
Γυμνασίου).
Τα σχολεία που ανήκουν στη δύναμη της Α’ ΕΛΜΕ είναι
τα εξής: 2ο και 30ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, το Γυμνάσιο Χαλάστρας και το
Πειραματικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (Γυμνάσιο-Λύκειο).
Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, η
περίφημη ελληνική PISA "συνιστά
ένα εργαλείο αποτίμησης της παρεχόμενης
εκπαίδευσης, της εφαρμογής των προγραμμάτων
σπουδών για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής με στόχο τη
βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος μέσα από
τη δυναμική διαδικασία αξιολόγησης στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον"…
Ποια είναι όμως η αλήθεια
για τις εξετάσεις PISA;
Με
τις εξετάσεις PISA το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να μεταβιβάσει τις ολέθριες
συνέπειες των πολιτικών του στη δημόσια εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς,
μαθητές και γονείς.
Επιδιώκει
να βρει ένα μετρήσιμο μέγεθος για την εκπαιδευτική διαδικασία
μέσω σταθμισμένων τεστ με βάση τις επιδόσεις των
μαθητών και άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών που θα οδηγήσει όχι
μόνο σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, αλλά και
απολύσεις εκπαιδευτικών.
Το PISA αποθεώνει τις
μετρήσεις, κατατάσσει, κατηγοριοποιεί και υποβαθμίζει τη δημόσια εκπαίδευση,
μετατρέπει τις γνώσεις σε πληροφορίες, διαστρεβλώνει
και υποβιβάζει τη διδασκαλία και τη μάθηση, τις καθοδηγεί με τρόπο ώστε να
προσαρμόζονται στην ανταπόκριση στις εξετάσεις και να απομακρύνονται όλο και
περισσότερο από τη γνώση και την κριτική σκέψη. Τελικά
«προπονεί» τους μαθητές για τέτοιου είδους εξετάσεις αντί να τους διδάσκει,
τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει.
Και
όλα αυτά μέσα σε συνθήκες απόλυτης εγκατάλειψης των σχολικών μονάδων τόσο σε
επίπεδο υλικοτεχνικών υποδομών και προγράμματος σπουδών που προτάσσει τις
δεξιότητες σε βάρος της γνώσης, όσο και σε πάγιες ελλείψεις διδακτικού
προσωπικού.
Οι εξετάσεις PISA έχουν συγκεκριμένες στοχεύσεις:
Δια μέσου του
εκβιασμού των «καλών» αποτελεσμάτων επιδιώκουν να δημιουργήσουν εκείνα τα
εργαλεία ώστε να δώσουν δικαιολογίες για συνολική και, σε αντιδραστική
κατεύθυνση, μετάλλαξη του εκπαιδευτικού συστήματος και τελικά να οδηγήσουν στην
κατηγοριοποίηση των σχολείων και στον ανταγωνισμό.
Οι εξετάσεις PISA μόνο
αθώες δεν είναι!
Να μην επιτρέψουμε να
«νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου
σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, τόση και
τέτοια που απαιτεί η αγορά.
Καλούμε:
1. Τους Συλλόγους
Διδασκόντων να συνεδριάσουν και να απορρίψουν τη συμμετοχή του σχολείου τους
στον διαγωνισμό.
2.
ΟΛΜΕ-ΔΟΕ να καταδικάσουν αυτή τη μεθόδευση του ΥΠΑΙΘ και
να αναλάβουν την ευθύνη ώστε, με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο, να ακυρωθεί
στην πράξη, πανελλαδικά, η εφαρμογή της «ελληνικής PISA».
3.
Να κηρύξουν πανελλαδική στάση
εργασίας για τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων
για καλύψουν όλους τους συναδέλφους που τα σχολεία τους έχουν επιλεγεί
για αυτές τις εξετάσεις.
Η Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκη κηρύσσει στάσεις εργασίας
(στις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων που αναμένεται να οριστούν με ΥΑ)
Τα σχέδια της κυβέρνησης
να μείνουν στα χαρτιά!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου